Om meg

Bildet mitt
...ble arbeidsledig den 17. mars. Nå har han bestemt seg for å blogge seg gjennom søken etter en ny jobb innen media/kommunikasjon/informasjon. Andreas har blitt 30 år, er medieanalytiker og en kløpper med tekst. Han bor på Vålerenga i Oslo, med samboer, hund og katt.

torsdag 6. januar 2011

Mr. Pensjonist og Mythbuster

I 1986, da mormor var rundt 60 år, fant hun ut at korttidshukommelsen ikke lenger fungerte som den skulle. For å holde orden i sysakene, begynte hun å skrive dagbok. Ikke for å filosofere over tanker og drømmer, men for å tydelig kunne lese om hva hun brukte sin tid som pensjonist til. Da hun for noen måneder siden døde, fant jeg nettopp denne dagboken i skuffen i leiligheten på Torshov.

Det første som slår meg etter å ha lest dagboka fra perm til perm, er hvor slående lik hverdagen er for en pensjonist og en arbeidsledig. Mormor tørket støv og gikk i butikken for å kjøpe middag og hente pensjon. Bytt ut pensjon med dagpenger og vips - der har du meg. Mormor var imidlertid sprekere enn meg. Hun var på tøyenbadet opptil flere ganger i uka.



Alle eldre burde definitivt føre dagbok.

Jeg har lyst til å bekrefte/avkrefte flere myter om arbeidsledighet. Problemet er bare det at jeg foreløpig er trygdesnylter-noob, og er ennå litt fersk hva gjelder forfall og daytime television. Jeg oppfordrer herved lesere til å gi meg tips om hva jeg burde teste ut. Jeg skal gjøre mitt beste for dokumentasjon.

1 kommentar: